Ahad, 30 Januari 2011

OuR nEW faCulTy..!! yeah..

Assalamualaikum bLoGgiE..!!!!!

today, tak tahu nak update apa..just nak membebel sikit pasal hidup I lately nie. haha..~

Actually, hari ni bersamaan hari isnin (31 Januari 2011), dah masuk 3 hari I ada dekat rumah.  sebab cuti Kong Xi Pa Choy..haha macam salah jek. Raya Cina la senang cerita.  Seminggu woo duduk rumah jek.  Bukan tak suka balik rumah tapi sebab dah terbiasa ada je benda nak buat masa kat kampus, so jadi macam mati kutu pulak.  kerja balik rumah ni tak lain tak bukan practice to be a housewife, tengok TV, bukak internet update status FB or update bLogGie, makan, tidur, n bla bla bla.....LAME!!

Tapi tak baik mengeluh kan? Masa kat UTM sibuk kata penat la apa..balik rumah kata bosan pulak. Ni la manusia, tak pernah bersyukur dengan apa yang dia ada. Ish3~~

Ada 1 news nie membuatkan semangat I nak ada kereta sendiri makin berkobar-kobar!! Fakulti I yang baru da siap ya'all..! Tapi aiseh tak de pulak gambar yang boleh I letak kat sini..eh jap2, ada tapi just animated picture jek..:


View dari atas..



view dari tepi..



ni view dari tepi satu lagi..hoho~



Our fakulti, Fakulti Biosains dan Biokejuruteraan (Faculty of Bioscience and Bioengineering) or simply FBB ni established dekat UTM dalam 2006, if I'm not mistaken lah..I masuk as degree student of Industrial Biology starting from Julai 2009. Ada 2 sem lagi pastu yeah habis belajar.!! hey, tak sabar betul kan I nak grad? Ish3..

Tujuan FBB ada it's own and new building is sebab nak bagi semua student dia belajar dalam suasana yang kondusif khususnya untuk penyelidikan (Research) dan pembelajaran (education). Construction start dalam bulan December 2008, that is before I masuk lagi.  Konsep building ni memang lain dari yang lain.  since ada kaitan dengan bioteknologi, so building ni ada ciri-ciri sustainability or kalau ya'all tak faham, bahasa melayu dia..argh, cari la sendiri yek! XD

Building ni ada 5 tingkat overall.  dekat tengah-tengah ada atrium yang berfungsi sebagai tempat student melepak-lepak, berdiskusi, bergosip n etc. Kat situ jugak ada kaunter pertanyaan untuk student yang nak berurusan dengan fakulti. Canggih U..!!  Tingkat 2 and above, ada open lab, interactive space, classrooms, lecture halls, and admin office.  Then, atas sebab keselamatan, access in and out dari building ni pon limited dan akan dipantau 24/7 terutamanya lepas waktu pejabat.

TAPI...

yang tak syok tu, fakulti baru ni tersaaannngggaaatttt la jauhnya dari fakulti yang sekarang ni.  Kalau sekarang ni pon naik bas pergi fakulti yang tak jauh mana tu, just imagine next sem macam mana. Tak haru dibuatnya! Member-member sekelas yang lain sema dah ada plan sendiri; nak pindah kolej yang dekat dengan new faculty la, nak minta MPM apply kan bilik untuk diorang la..

Tapi, honestly, I malas nak pindah2 ni..leceh la~ dah sedap2 duduk kat KRP tu 2 tahun, alih-alih nak pindah pulak. Ada classmate yang dah konfiden gila tak nak mintak kuota pengetua dis time. I was like "Sure gila kau dapat duduk kolej-kolej dekat situ. Tapi tak pe, chance I dapat kuota jadi tinggi lah!" (monolog dalaman dengan unsur-unsur kejam..) 

So, solution I untuk problem ni: NAK BELI KERETA! Tak kisah lah kereta second hand ke, third hand ke..janji senang I nak gerak mana-mana dekat JB tu.  Yela, transport dekat sana bukan macam kat KL ni, ada LRT, KTM, Monorail n etc..yang ada cuma teksi dan bas.  lagipon, I dengar-dengar cerita dari senior, nanti PSM (final year project) lagi busy.  Kena selalu pergi lab untuk pantau kita punya projek.  1 more thing, I sebolehnya tak nak pindah kolej macam those guys. I dah happy duduk KRP je. Bukan pe, dekat dengan meranti (food court), n entrance UTM.  Dah faham selok-belok kat situ..Cewah!

Of coz la kena menabung kan? Jadi, I takkan buat strategi macam budak sekolah yang kumpul RM1 sehari tu..sampai bila nak cukup betul tak? Jadi, I akan usha2 kereta yang menawan kalbu dari segi interior, body, engine, n jumlah fulus yang mahu dilaburkan. In other words, second hand la nampaknya!

I nak...


owh yeah..!

OR



paling cikai pun..



miahaha..insyaALLAH, 1 antara 3 kereta ni akan jadi milik I before naik sem baru nanti! Berazam gila ni, no matter what method i use to get it i'll use it, as long as it's halal and IT WILL BE MINE..!




p/s: Sorry for ke'rojak'an bahasa I..anyway, dis is the way I write. HAVE FUN YA'ALLS..~





Isnin, 24 Januari 2011

iSu BF neyh berat lah..!

HeLlo and aSsaLamualaikUm bLoGgie...

Dah lama I tak update kan? Yeah, since the last entry about ICE BELOG..sebenarnya, agak busy dengan hal-hal academic pulak.  macam status I kat FB before nie, kena overnight dekat lab starting from 9pm-1am kowt..! balik tu ada hati lagi nak berFBying (bantai je kan kau ni dayah..LOLZ)..~
akhirnya, tepat 2.30 pagi mata pun dah berpinar-pinar, badan dah hilang balancing and terus...TIDUR!

KKRRRIINNGGGG...!!!!!!!!!

pergh, memekak giler! sape tah pasang alarm kuat gila neyh..grrr~

*ayat biasa dalam novel or cerpen*

*Realitinya....

Everytime you feel that you cannot go on...~
hahahahaha....actually, alarm I lagu Maher Zain, 'InsyaALLAH'..tak tau la kenapa pakai lahu neyh. maybe sebab macam tenang kowt..hoho.  Kawan-kawan I semua kata macam mana tak terlajak bangun subuh, dah lagu pun macam nak mendodoikan lagi diri ni dan mengulitkan lagi lena yang dibuai mimpi indah..~ ERK..

Ok2..apa yang I merepek neyh? Sambung balik..
pagi tu, dalam pukul 7 am..(da nak abes subuh okey) baru lah tersedar dari godaan syaitan yang main-main kat mata neyh..cis, nyah ko iblis!!
lalu, dengan mamainya pergilah hamba ALLAH neyh ke toilet untuk membersihkan muka..hehe~
bila masuk bilik, aiseh macam nak tumbang la pulak..rasa pening and jalan pun terhuyung-hayang..(waa..manyak bagus BM saya ^^) dalam hati berkata, " Eh, macam tak boleh pergi je kelas pukul 8 neyh".  Syaitan pun kata YES! budak neyh dah masuk perangkap aku..

tak tau la memang iblis neyh bijak gila ke apa, tapi at last memang tak jadi pergi kelas..! alasan yang direka sendiri, " roomate ak kejut dah pukul 7.25, tak sempat la nak siap".  haha, dan diri ni pun terus sambung tidur balik..bijak tak iblis? I jugak yang kurang bijak pergi ikut cakap dia..huh~

BlOgGie...
I sebenarnya tengah fikir banyak benda sekarang neyh..tapi I tak tau la nak cerita dekat U ke tak.  hurmmm~
Next entry boleh? tak boleh? Laa...

Okay, I cerita jugak (siapa ntah paksa..XD)..
Lately, I selalu terfikir pasal BF..I patut ada ke sekarang or should I wait macam prinsip I before neyh.  At last, akibat influence sekeliling (more to pressure I think) I pun dah fikirkan dengan serious.  I have to at least think about my soulmate now!
why? sebab umur I dah pun nak masuk 22 tahun neyh.  Yeah, still young tapi masa muda la kena cari kan? (my friend said lah..T_T).  Then, kekadang I pun rasa sunyi jugak. Sebab dah lebih 2 tahun I takde sapa2 untuk menyayangi dan disayangi..(lama sangat dah menjanda..uhuk3).  Ada sorang member I neyh, dia selalu bagi I nasihat pasal benda2 cinta,love, pyaar, etc..mula2 I tak ak fikirkan sangat apa yang dia cakap, tapi naluri I (poyo gila kau..HAHA) at last terfikir, "Eh, betul jugak apa dia cakap".  

Sekarang, I dah start mission tu..(gila tak laku kau!) haha..ntahla, sebenarnya I MEMILIH sangat kot..ni pun apa yang my friends bagitau~ Tapi mesti la kita kena choosie untuk pilih the best kan3? (nak sedapkan hati).
the problem is, ciri-ciri yang I nak tu macam susah je nak cari kat Malaysia ni di abad da zaman ini..XD

ciri-ciri lelaki idaman I:
1. Beriman hanya kepada ALLAH
2. Terima I seadanya
3. Biar tak kaya harta, tapi kaya budi bahasa, ilmu dan kasih sayang
4. Dia sayang I, I sayang dia, n saling setia
5. Ada perancangan hidup yang jelas
6. Tahu tanggungjawab sebagai seorang lelaki, suami, dan ayah

sikit je kan? itu je yang I mintak dari bakal pasangan hidup I..sebab I bukan jenis pandang rupa sangat (tapi penting jugak..hehe), tapi lebih kepada keperibadian dia. For the record, sepanjang I belajar dekat UTM, I tak pernah date dengan sesiapa..U get me? TAK PERNAH..

Mesti bloggie terfikir, kenapa I jadi emo semacam and lepaskan perasaan dekat sini? Kenapa mesti cakap semua ni dekat public? Kenapa nampak macam terdesak? ahaks..~

Well, I rasa tak salah sebab tujuan U ada ni pun sebab 'THINKS I REALLY THINK' kan? so, apa yang I rasa, I akan tulis..I start publickan bloggie pun sebab I dah ready to face them.
Harapan I, biarlah lamanya I takde sesiapa dalam hati ni asalkan I dapat lelaki yang I idam2kan selama ni.  In short, biar lambat asal berkualiti..(peribahasa baru..^^)

P/S: Bestnya ramai orang sebaya I dah nak kahwin..waaaaa~
















tapi ni semua bukan kawan I laa..^^


Ahad, 16 Januari 2011

1sT Day Of Our BusiNesS..!!

HelLo anD SaLam 2 ya'all...!!
heeee....topic hari nie I nak cakap pasal business ice blended dan smoothies yang I and partners lain buat.
Taraaa...

psstt..signboard dan menu nie cantik kan?mwahaha..

kami dapat ilham nak buat business nie pun sebab financial condition kami...maklumla guna duit PTPTN jek. mana cukup untuk menampung nafsu shopaholic kitaorang..hihihi~
nama 'ICE BELOG' ni diambik sempena nama Cool Blog sebenarnya..ubah sikit2 jadi la 'ICE BELOG'. kalau ya'alls perasan, ada badge 'ICE BELOG' kat sebelah kanan blog I nie..dah ada page sendiri kat FB..gempak tak?

okay, nak cerita preparation untuk start business nie..hehe. banyak jugakla rintangan dan dugaan untuk mulakan. contohnya masa, duit, tenaga, n etc..paling terasa duitla kan..macam air je keluar.  Just imagine, sewa tapak je dah RM300 ya'alls!!belum asets (blender, cawan, straws..), bahan-bahan lagi (gula, creamer, milo, mocha, nescafe, strawberry, kasturi, oreo, cappuccino, monrods..) dan banyak lagi laa..overall, RM 500++ jugak lah.
keluar pergi beli barang pun nak dekat 5 kali rasanya..check out these pics!!


ambik belakang je..diorang pemalu!haha..

okay2, nanti kompelen pulak..bagi la tengok muka diorang yang sweet neyh. sorang lagi tak dapat dikenal pasti location ye..

yang pink tu available lagi yek..haha~

then, lepas semua dah dapat..tinggal nak setup gerai kitorang.  kalau ya'alls nak tawu, kat UTM kami yang terchinta ini, ada Fiesta Keusahawanan Siswa (FIEST' U) 2011 bermula dari 16 hingga 22 Januari..dekat page FB kami pun ada promotion besar-besaran untuk datang beramai-ramai..sila klik ye untuk maklumat lanjut..hehe~

Sekarang kita sampai ke kemuncaknya, iaitu THE OPENING DAY!!

Pandangan dari depan..

Actually, kitorang nak setup gerai malam sebelum the big day. tapi, eventually banyak pulak halangan sebab decoration tak siap2 lagi..then, masa tu pulak keluar idea nak buat resipi baru.  Macam2 kitorang nie (haha..mengaku).  Akhirnya, pukul 11 pagi baru keluar angkut barang-barang ke gerai number 007..haha, nombor keramat kan? macam Jebon plak..wakaka (pehal wakaka masuk pulak nie..ish3).
Maka, inilah hasilnya setelah bertungkus-lumus (haha..bermalas-malasan adelah!) menyiapakn gerai kami yang tak seberapa nie..
dipersembahkan:

*Drum n kilat berlumba-lumba berbunyi dan sabung-menyabung*


Jug Besar dan Kettle ijau comel milik Dla..




Nescafe Regular dan Nescafe Mild (Cappuccino)




Milo Fuze (Mocha)



Milo 'Pure' with protomalt dan Gula



Toppings (Pocky, mashed Oreo, Choc Rice, Love Rice..)

n last but not least, the most important thing to start the business..jeng jeng jeng:


yee..blender jenama meck yang murah dan ada guarantee 1 tahun..yeah!!


dan ini adalah gambar poyo I mensetup gerai kononnye..^^



nampak tak senyuman tu? slack betul..kalau tak mesty nampak real..kan3?


Jadi, tu lah sedikit sebanyak cerita day 1 at Fiest' U..at the end of the day, kami dapat RM 50++ dari 12 tengah hari sampai 10 malam..not bad right?
Untuk first-timer macam kami nie, dah cukup bersyukur dah dengan income setakat nie..alhamdulillah!!
semoga kami @ "Kiter-Kiter Je" akan terus success lepas ni..^_*..

sekian dulu...nantikan entri hari terakhir 'ICE BELOG' (Kiter-Kiter Je)...

stay tuned..